Filipijnse avonturen deel 1 - Reisverslag uit Dumaguete City, Filipijnen van Ko en Naomi - WaarBenJij.nu Filipijnse avonturen deel 1 - Reisverslag uit Dumaguete City, Filipijnen van Ko en Naomi - WaarBenJij.nu

Filipijnse avonturen deel 1

Door: Ko & Naomi

Blijf op de hoogte en volg Ko en Naomi

30 Maart 2016 | Filipijnen, Dumaguete City

Lieve allemaal,

Aangezien we alweer een aantal weken in de Filipijnen bivakkeren vonden we het wel weer tijd worden voor een update. Nadat we vanuit Kuala Lumpur naar Manila waren gevlogen hebben we meteen de bus naar Sagada (Noord Luzon) genomen. We hadden veel slechte verhalen over Manila gehoord dus besloten deze stad volledig over te slaan. Gelukkig hebben we nog wel even een sessie sightseeing kunnen doen toen we dik 1,5 uur over 12 km deden om op het busstation te komen..

Na 14 uur in de bus te hebben gezeten kwamen we redelijk gebroken aan in Sagada. Sagada ligt in het noorden van de Filipijnen en vonden wij wel wat lijken op een ski dorpje. Kleine straatjes, houten huisjes met balkons en overal waar je keek bergen! Hier kunnen wij ons wel een paar dagen vermaken. We hebben hier dan ook een aantal heerlijke dagen gehad. We hebben een aantal korte en langere wandelingen gemaakt, want als er iets mooi is in Sagada dan is het wel de natuur. Overal bergen, rijst velden, grotten etc. We hebben tevens door een grot geklauterd! Het eerste stuk was vrij makkelijk maar het laatste stuk valt onder de noemer "caving". Dit betekend tot je navel in het ijskoude water, door kleine doorgangen kruipen, naar beneden glijden en omhoog klimmen. Maar dan heb je ook wat! In de grotten heb je allemaal rare rotsformaties die door de jaren zijn ontstaan. Sagada staat ook wel bekend om zijn hanging coffins, dit zijn doodskisten die ze niet in de grond stoppen maar aan een bergwand hangen of in een grot leggen. Rare ervaring! Dit heeft te maken met geloofsovertuiging. Het wordt tegenwoordig wel minder gedaan maar nog steeds wordt een kleine groep mensen op deze manier begraven (of eigenlijk dus opgehangen..?!)

Na Sagada waren we van plan naar Zuid Luzon te gaan ivm het snorkelen met walvissen alleen hebben we besloten dit over te slaan nadat we ons hier iets beter in hadden verdiept! Het is massa toerisme en de walvissen worden gevoerd zodat ze in dat gebied blijven en niet wegtrekken. Dus change of plans en off to Cebu. Hier hebben we 1 nachtje in Cebu City geslapen waarna we de boot naar Bohol hebben genomen.

Hier hebben we Joe, een gezellige dude uit Wales ontmoet en kennis gemaakt met de heerlijke spot goedkope rum en gin. Je kan je voorstellen dat we de dag erna niks hebben gedaan.. Ook wel eens lekker! De dag daarna zijn we naar Loboc vertrokken, waar we 2 dagen een scooter hebben gehuurd en de omgeving hebben verkend. Bohol staat bekend om zijn Chocolate Hills en tarsiers. De Chocolate Hills zijn bergen die ontstaan zijn door koraal omdat het vroeger onder water stond. Hierdoor groeit er eigenlijk niks op deze bergen en in het juiste seizoen wordt het gras/mos wat er op ligt bruin waardoor het net chocolade lijkt. Daarna weer op de scooter en op zoek naar de tarsiers. Dit zijn hele kleine beestjes (hebben iets weg van apen alleen dan 20 cm groot) met super grote ogen. Ze hebben iets schattigs maar ook iets engs aangezien ze er toch wel een beetje gek uit zien. Deze heerlijke dag hebben we afgesloten met een ovenheerlijke pizza :). Hierna waren we van plan te gaan genieten van strand en een duiksessie (eindelijk ppff!!) alleen ging dit jammer genoeg niet door. Omdat Pasen er aan komt en iedereen hier vrij is (miljoenen Filipijnen) is alles volgeboekt of 2 keer zo duur.. GGRR, een beetje vermoeiend want spontaan reizen is momenteel niet mogelijk en moet alles van te voren boeken anders heb je of iets heel slechts of ontzettend duur..

Dus jut & jul de ferry terug naar Cebu genomen en na weer een nachtje in Cebu City vertrokken naar Malapascua Island. Hier hadden we voor 3 dagen een hutje aan het strand geboekt. Deze 3 nachten zijn uiteindelijk 6 nachten geworden. Wat een heerlijkheid! Een bamboe hutje, het strand op 5 meter afstand, banana pancake als ontbijt, heerlijk vers gebakken brood als lunch, een biertje bij zonsondergang en een chickencurry als avondeten. Life is good! Naomi heeft hier gedoken met tresher sharkes. Super cool maar ook wel eng. Het is super maar het blijven toch haaien haha.. Een stuk of 7 gezien op een afstand van 3 a 4 meter. Jammer genoeg was Naomi erg verkouden dus was het klaren van de oren etc geen succes (lees: zeer pijnlijk) dus de rest van de tijd heeft Naomi heerlijk naast Ko op het strand gelegen. Als Ko aanwezig was want Ko was geregeld op pad om bier, koffie etc te zoeken. Dit blijken namelijk producten te zijn die niemand op Malapascua op voorraad heeft.. Die arme jongen! En arme Naomi want Ko is toch een stuk leuker met koffie in de ochtend en bier in de middag .

Na Malapascua Island stond Apo Island op de planning! Om op Apo Island te komen neem je een heel klein bootje en hoge golven. Hierdoor kom je natter aan dan als je was gaan zwemmen.. Apo island is een super klein eiland met 4 uur stroom per dag, na 22 uur geen geluid meer, geen schoon stromend water (regen of zee water), geen restaurants en ga zo nog maar even door. Daarentegen heeft Apo wel een van de mooiste onderwater werelden dus jullie begrijpen waar Naomi Pasen heeft gevierd. Idd onder water! Meerdere keren gedoken en het koraal, de vissen wauw.. Zoveel soorten en kleuren!! Daarnaast zijn er ook heel veel schildpadden op Apo Island dus de kans dat je deze tegenkomt is erg groot. En ja hoor, Naomi wist niet dat zulke grote schildpadden bestonden. Jeetje wat groot en wat blijven het toch mooie beesten. Naast gewoon duiken heeft Naomi nog iets van haar duik lijstje af mogen vinken. Nacht duiken! In het donker het water in, zaklamp aan en eens zien welke dieren in het donker tevoorschijn komen. Totaal nieuwe ervaring! Aangezien Ko niet duikt heeft hij zich deze dagen vermaakt met San Miguel Pilsen, het lokale heerlijke bier. Samen nog gesnorkeld waarbij Naomi een grote buiging voor Ko maakt aangezien hij eigenlijk niet van vissen (Ko: lees -> kwallen) (Naomi: lees -> 2 hele kleine bijna onzichtbare kwallen) houdt (best ironisch met z’n achternaam) en al helemaal niet als het er zoveel en ze zo dichtbij zijn. Aangezien er niks te doen is op het eiland, eet iedereen in het guesthouse en dat zorgt voor veel gezelligheid, vooral als je wel aan rum kan komen. Dit moest wel voor 22 uur op natuurlijk want daarna was de stroom uit en het liefst ook al het geluid..

Na een aantal dagen was het tijd om Apo Island weer te verlaten en terug te gaan naar de bewoonde wereld. We bevinden ons momenteel in Dumaguete, een studenten/expat stad waar we hard aan het nadenken zijn wat onze volgende bestemming zal zijn. Momenteel is dat nog even een groot vraagteken voor ons maar dit komt ook wel weer goed. Niet te veel nadenken en gewoon naar het volgende eiland!

Liefs ons

• 30 Maart 2016 - 12:13

Rita:

Hallo schatjes,

Wat een geweldig en mooi verhaal weer.
    Door de foto,s gaat het nog meer leven.
    Dit zeg ik iedere keer.haha
    Ik hoop dat de massage goed bevalt.

Dikke kus Rita

• 30 Maart 2016 - 12:18

Anne:

Super gave avonturen maken jullie mee

• 30 Maart 2016 - 15:42

Rebecca:

Jeeeee moppies, heerlijk! Moet zeggen jullie informatieve wijze van schrijven bevalt me wel!!! Die ko heeft het maar druk als jij in het water ligt naomi!! En bier en koffie zijn absolute basis behoefte tijdens reizen!! Geniet lieffies dikke kus uit amsterdam

• 30 Maart 2016 - 18:04

Gremin:

Prachtig. Wat hoort dat fijn om zo een tijdje te leven.
    Genieten!!!!(door jullie genieten wij een beetje mee)

• 31 Maart 2016 - 08:58

Hanna:

Haaaai schatjes,

Wat een heerlijk (lekker droog) verhaal weer, heb meerdere keren moeten grinniken. En wat hebben jullie het lekker zeg :). Succes met nadenken over de volgende bestemming, ik kijk uit naar het volgende verhaal!

• 31 Maart 2016 - 21:55

Pietsje:

Weer een heel leuk verhaal om te lezen!
    Lekker blijven genieten ❤

Liefs en kus Dennis en Pietsje

• 01 April 2016 - 10:22

Marriet:

Hai lieverds,

zoals elke keer weer een plezier om te lezen!
    Wat fijn dat Ko lekker biertjes kon drinken en jij heerlijk kon duiken, goede taakverdeling zo, iedereen blij :)

Ga maar lekker nadenken/fantaseren over de volgende bestemming.. of gewoon niet, er komt vanzelf wel iets op jullie pad!Geniet van het moment!

Heel veel liefs!

• 01 April 2016 - 16:10

Es:

Hahaha! Net als je al zei, volgens mij is mijn vorige reactie ook niet geplaatst! ik had net nog even ruzie met de site om de foto's te zien! Mr das gelukt! Erg gelachen! Mooi duo zijn jullie!!! Enjoy mopjes!! LFS

• 04 April 2016 - 11:04

Roel:

Lieverds, wat een heerlijke verhalen! Het is niet moeilijk voor te stellen dat jullie t geweldig naar jullie zin hebben daar! Een en al natuurschoon, duikparadijs en genieten van het leven!! Helemaal super! Enjoy to the max en ben erg benieuwd waar de reis jullie nu naar toe brengt :). Dikke kus!

• 04 April 2016 - 19:12

Frederique:

Mijn gedachten dwalen terug naar een jaar geleden als ik jullie verhaal lees, wat heerlijk allemaal! Super fijn land is het, ik zou zeggen...blijf nog effe, er is nog zoveel te zien daar (Palawan, Mindoro...!!!!!). En anders: erg benieuwd naar het volgende avontuur!!! Veel liefs, Fredje

• 08 April 2016 - 09:41

Sarah:

Wat een leuk en grappig verhaal weer. Herkenbare dingen! Ga naar Palawan! Dat vond ik het mooist misschien helpt het bij het maken van de volgende bestemming? Geniet enjoy the good life!
    Xx Sarah

• 08 April 2016 - 22:04

Jelle:

Hey Peeps!

Wow, tot mijn verbazing hoorde ik dat deze site bestond! Moet ik me schamen? Moeten jullie (lees Ko) je schamen? Ik mis jullie wel hoor. Gelukkig blijken jullie nog een beetje bij ons te zijn door middel van deze teksten en plaatjes. Foto's zeggen meer dan duizend woorden. Ik wil dus meer foto's zien. Dank. Veel plezier!

J.J.

• 14 April 2016 - 05:02

Inge:

Eeej Naomi en Ko,
    Ik heb eindelijk eens de tijd genomen om jullie verslagen te lezen. Erg leuk en bijzonder allemaal en zo anders dan Australie. Prachtige foto's ook. Geniet ervan en we zien jullie later in Nieuw-Zeeland ;-).

• 14 April 2016 - 08:09

Renata:

Heyyyy Naomi en Ko,
    Net alle drie de verhalen achter elkaar gelezen, wat een heerlijkheid en te bedenken dat ik achter mijn bureau zit is het ook nog eens jaloers makend.
    Geniet er van met elkaar en blijf schrijven, ik lees het graag en de foto's zijn ook schitterend!
    Veel liefs Renata

• 20 April 2016 - 22:01

Sylvia:

Gaaf zeg al dat duiken, Naomi! Geniet van al het moois en lekkers ;-) enne blijf idd schrijven en foto's plaatsen! Kus Syl