Het sprookjesbos Bagan - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Ko en Naomi - WaarBenJij.nu Het sprookjesbos Bagan - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Ko en Naomi - WaarBenJij.nu

Het sprookjesbos Bagan

Door: Ko & Naomi

Blijf op de hoogte en volg Ko en Naomi

09 Maart 2016 | Myanmar, Pagan

Aangezien we alweer meer dan een maand onderweg zijn is het wel weer tijd voor een update. De vorige keer waren we gebleven in Mandalay. Na een rit van 7 uur kwamen we aan in Bagan. Bagan staat bekend om alle tempelcomplexen die in de omgeving staan. Deze tempels zijn ongeveer 1200 jaar geleden gebouwd en momenteel zijn er een paar duizend zichtbaar. In 1 woord WAUW! Het laatste stuk naar ons hotel reden we in een open truck door Bagan en zag je overal de tempels tussen de bomen door verschijnen, een echt sprookje. Hier kunnen we ons wel een paar dagen vermaken.

We hebben heerlijk een paar dagen op een E-bike de omgeving verkend. Super! En omdat het zo groot is en er zoveel tempels zijn ben je vaak helemaal alleen en dat maakt het nog specialer. We hebben er bewust voor gekozen om niet naar de top 3 tempels te gaan maar de wat meer afgelegen tempels. Deze zijn minstens of zelfs mooier en heb je helemaal voor jezelf. We hebben dan ook geregeld een tijdje op een tempel (er zijn trappen zodat je op verschillende hoogtes kan kijken, zitten) gezeten en gewoon gekeken en het ervaren. We zien namelijk zoveel mensen die alle tempels willen bezoeken en dan alleen een foto maken zonder daadwerkelijk te ervaren waar ze op dat moment zijn, zonde! We hebben ook de sunrise & sunset bekeken. Magisch is dit! Vooral de sunrise; Je hebt de bomen, tempels, mist, de zon die opkomt en daarnaast nog luchtballonen die het perfecte plaatje afmaken. Je weet af en toe niet waar je moet kijken! We hebben hier dan ook optimaal genoten alleen is Bagan de plek waar je het toerisme het duidelijkst ziet opkomen. Sowieso omdat je hier veel toeristen ziet maar ook omdat er ook al een grote groep is die totaal geen rekening meer houden met de lokale bevolking en hun manieren. De meeste tempels worden nog gebruikt door de lokale bevolking maar toch misdragen toeristen zich, klimmen op en beschadigen tempels voor de perfecte foto en dansen/zingen op de tempels en zetten dit online. Ongelofelijk jammer en om je dood te schamen! Gelukkig is dit nu nog een kleine groep en hebben de meeste toeristen net zoals ons optimaal genoten van dit sprookjesbos.

Na Bagan stond Pathein op de planning. Pathein heeft eigenlijk niks te bieden behalve de authentieke paraplu’s die ze met de hand maken. Dit is echt vakmanschap en natuurlijk heeft Naomi bedacht dat ze zo’n paraplu als souvenirtje wil. Gelukkig hield Ko wijselijk zijn mond dicht (heeft hij geleerd na al die jaren) want Naomi weet zelf ontzettend goed dat dit helemaal niet handig is aangezien we pas een paar weken onderweg zijn en een paraplu NIET in de backpack past. De rit er naartoe was ook een goeie uitdaging. Na een nachtbus van 10 uur naar Yangon, 1 uur taxi naar het juiste bus station en 4 uur in een lokale bus kwamen we eindelijk aan in Pathein. Zeer zeker niet de moeite waard maar gelukkig heeft Naomi wel haar paraplu gevonden want anders had Ko haar iets aangedaan vermoeden we..

De volgende dag meteen vetrokken naar Chaungtha Beach voor wat zon, zee, strand. Deze reis was een nieuwe leuke ervaring. We hadden deze keer echt een lokale bus met al z’n gemakken, geweldig. Deur en de helft van de ramen waren afwezig (fijn ivm de hitte), er was plek voor 25 mensen maar 50 mensen past ook prima! Gewoon mensen op het dak zetten, krukjes in het midden (waar wij op zaten), en een lokale familie op Ko zijn schoot. Zo hebben we 5 uur door de bergen heen en weer gehobbeld. Het hoogtepunt was toen we bij de brug aankwamen die Chaungtha Beach verbind met het vaste land. Aangezien deze brug toe was aan vervanging hebben ze deze gesloopt. In het hoogseizoen… Zonder eerst een nieuwe brug te bouwen.. Tjah, efficiëntie is nog niet helemaal hun sterkste punt haha. Dus in een ieniemienie gammel bootje met zijn allen en hopen dat je niet zinkt. Top dag gehad! In Chaungtha beach hebben we heel weinig gedaan, heerlijk. Omdat er momenteel geen brug is blijven bijna alle toeristen weg en heb je een strand en resort helemaal voor jezelf. Je kan een fiets huren op het strand of aan het einde van de dag paardrijden op een paard of zebra.. Ja jullie lezen het goed, een zebra. Dit is een paard dat geschilderd is als een zebra. We weten nog niet of dat iets voor de lokale bevolking is of dat ze dit speciaal voor de toeristen doen. De laatste dag was het voor Ko tijd voor een nieuwe ervaring. Heftig, groots en spectaculair overgeven op het strand.. Gelukkig waren de mensen van het strand wel zo lief om Ko naar ons bamboe hutje te rijden zodat hij daar kon uitzieken. Daar aangekomen, bleek zijn zonnebril weg te zijn. Dus iemand van ons hotel terug naar het strand op zoek naar Ko z’n zonnebril. En ja hoor, een kind was er mee aan het spelen en we konden het terugkopen. Zo gezegd, zo gedaan! De les die iedereen hieruit kan trekken is: Houd je zonnebril op tijdens het overgeven!

De dag erna stond weer in het teken van de bus! We zijn de hele dag onderweg geweest naar Yangon waar we het einde van de dag aankwamen. Hier hadden we nog 1 dag maar aangezien de gezondheid niet perfect was hebben we rustig aan gedaan, filmpje gekeken en vroeg gaan slapen want ons Myanmar avontuur zat erop. We zijn 29 feb naar Kuala Lumpur, Maleisië gevlogen. Ko is fan! We hebben hier 2 dagen heerlijk door China town, central market, Petronas towers etc gelopen en heerlijk indian food gegeten. Jammie!

Myanmar, je was mooi, aardig, puur en hebt aan Naomi haar hoge verwachtingen voldaan. Bedankt, maar de volgende keer mag je alle buikklachten achterwege laten. Filipijnen, here we come!

Liefs van ons

• 09 Maart 2016 - 09:25

Rita:

Lieve Naomi en Ko,

Ik vind het zo leuk om jullie verhaal te lezen.
    Heb het gevoel dat ik door jullie ogen daar ben en mag genieten van alles wat Myanmar
    te bieden heeft.
    De foto,s maken het af.
    Helemaal geweldig.

Dikke kus Rita

• 09 Maart 2016 - 15:16

Sjoukje En Gjalt:

Hallo Naomi en Ko.

Geweldig om jullie verhaal te lezen en foto's te zien.
    Om het zien hoe anders het daar is .GEWELDIG.
    Gr Gjalt en Sjoukje.

• 09 Maart 2016 - 16:15

Rebecca:

He moppies, heerlijk om jullie verhaaltje te lezen!! Leuk geschreven!! Foto's maken het af! Wat zijn jullie toch een heerlijk setje!! Heel veel liefs en knuffels

• 09 Maart 2016 - 17:51

Moos:

Wauw, t klinkt echt heerlijk allemaal!! Blijf heerlijk genieten, dan blijven wij heerlijk jaloers

• 09 Maart 2016 - 22:42

Fokje:

Leuk weer eens iets van jullie te horen. Fijn dat jullie zo genieten.
    Mooie foto's , doe voorzichtig , smokje van fokje

• 10 Maart 2016 - 10:07

Gremin:

Wat lijkt dat een prachtig,in grote delen nog een ongerept , land
    Hoop dat jij Ko je weer wat beter voelt. Vlg keer maar wat cola meenemen een erkent hulpmiddel bij voedselvergiftiging.
    Heel veen plezier. ( mooie foto's)

• 10 Maart 2016 - 10:09

Gremin:

Ps: mooie plu!!!

• 10 Maart 2016 - 14:21

Es:

Sprookjesachtig!! En net zoals in echte sprookjes; niets is wat het lijkt. Denk aan zebra' s en malaria ;)
    Liefsss! XXX

• 14 Maart 2016 - 07:27

Sarah:

Toppers! Wauw wat een mooi verhaal en wat een avonturen! Myanmar staat nu ook op mijn bucketlist. Geniet van jullie prachtige reis, heb het goed!
    Liefs Xx Sarah

• 15 Maart 2016 - 11:31

Annie En Linda:

Hoi naomi,
    Wat leuk om jullie verhalen te lezen en de mooie foto's
    Nog heel veel plezier daar!
    Groetjes,
    Annie en Linda