Island number 10: Kiwi Island - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Ko en Naomi - WaarBenJij.nu Island number 10: Kiwi Island - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Ko en Naomi - WaarBenJij.nu

Island number 10: Kiwi Island

Door: Ko & Naomi

Blijf op de hoogte en volg Ko en Naomi

02 December 2013 | Nieuw Zeeland, Auckland

De oplettende lezer valt het meteen al op maar voor de mensen die nog niet helemaal wakker zijn: Wij zijn in Nieuw Zeeland!! Hoe tof is dat??!! Wij vinden het iig erg tof. Plannen zijn er om gewijzigd te worden en dromen om gevolgd te worden... Dus dat hebben we gedaan, de plannen helemaal omgegooid en een ticket naar Nieuw Zeeland geboekt. Gewoon omdat het kan! Het idee is op een heerlijke zonnige middag in het zwembad in Kuta Lombok ontstaan. We waren het er al snel over eens dat we van het idee alleen al een hele grote glimlach op ons gezicht kregen, dus niet veel later zaten wij achter de laptop een ticket te boeken.

Op het moment dat we geboekt hadden, een hele nieuwe planning gemaakt aangezien we sowieso 1 December in Jakarta moesten zijn en dus ons schema even hebben moeten omgooien. Door de tijdslimiet moesten we kiezen tussen de Komodo boottocht naar Flores of afreizen naar de Molukken. Uiteindelijk lang nagedacht en na veel wikken en wegen besloten dat we toch wel heel graag de Molukken wilden ontdekken dus daarvoor gekozen. Een ticket naar Ambon (hoofdstad) geboekt en nog een paar dagen van Kuta Lombok genoten. Samen met onze Amerikaanse vrienden (ontmoet tijdens de beklimming van de Rinjani) een scooter gehuurd en naar verlaten strandjes gereden waar we surfles hebben genomen. Het heeft geholpen dat Naomi met Elly in Noordwijk heeft droog geoefend want ze was een natuurtalent!! Redelijk vaak gestaan en zelfs een stukje gelopen op het surfboard. Ko deed niet onder aan Naomi en stond ook geregeld als een echte surfdude de golven te trotseren. Daarna heerlijk verse gerookte vis op stok gegeten en naar het golfslagbad van het strand gegaan. Hier was Ko net een klein kind en Naomi een verzopen kat haha.. Heerlijk!! Na een aantal dagen afscheid genomen van Rob en Agnes en samen verder de omgeving verkend, heerlijk gegeten,
geluierd in het zwembad, boekjes gelezen en onze synchroon act in het zwembad geoefend. Ko kan zo bij de familie act, Es en Rebec!!

Toen was het tijd om richting de Molukken te vliegen. Na een gecanceld vlucht, een vertraagde vlucht en een kapot vliegtuig uiteindelijk toch aangekomen in Ambon. Wat een verschil!! Er zijn bijna geen toeristen, de mensen zijn super lief en letten allemaal op dat je niet bedonderd wordt door de verkopers en het hele leger van Indonesië is hier gestationeerd. Elke steen en doodlopende straat wordt perfect bewaakt met soms getrokken geweer.. Hier 2 dagen rond gelopen en echt met voeten en handen gecommuniceerd want Engels spreken ze niet. We zijn toen met de boot naar Saparua gegaan, een ander eiland van de Molukken. Ze hebben verschillende eiland groepen hier met het ene strand nog mooier dan het andere. Op Saparua hebben we 3 dagen gespendeerd. Fort Duurstede bezocht, een oud Nederlands
overblijfsel, op verlaten strandjes gelegen, Ko mannelijk vuur (lees vuurtje) gestookt, scooter gereden over het eiland, heel veel gezwaaid naar de lokale bevolking en genoten van de gezelligheid is de homestay. Elke avond stond er een heerlijke maaltijd voor ons klaar, die we samen met de andere gasten (wel geteld 4 toeristen) hebben opgegeten. Zelfs nog Ambon liedjes geleerd haha.. En tjah, Naomi is al zo'n muzikaal wonder..

Na 3 dagen was het tijd om met de boot weer richting Ambon te gaan zodat we op de volgende boot richting de Banda Islands konden stappen. De Banda Islands zijn zo ongeveer de mooiste eilanden en alleen al voor deze eilanden moet je naar de Molukken. De boot doet er 12 uur over en gaat ongeveer elke 5 dagen heen en terug. Normaal gesproken dan haha. Toen wij wilden gaan, was de boot kapot dus we konden wel met de boot naar de Banda Islands maar de boot ging niet terug. Iig niet binnen 3 weken!! hmm, wij voorzien een klein probleempje mbt NZ. Dan maar met de boot heen, en het vliegtuig terug.. Tjah, het vliegtuig wordt dus ook heel vaak gecanceld, zodat het probleem er nog steeds was. Wat te doen?? Er ging misschien wel een cargo schip.. Die neemt geen mensen mee maar die zou vast ons wel mee terug willen nemen van de Banda Islands naar Ambon. Vast is niet echt een 100% zeker antwoord en dat antwoord konden we alleen maar op de Banda Islands zelf krijgen.
Wat dus betekend dat je er naartoe gaat zonder dat je weet of en wanneer je terug kan komen. Aangezien we ons ticket voor NZ al geboekt hadden, hebben we met pijn is ons hart moeten concluderen dat we de banda Islands dan maar moeten skippen. Ongelofelijk jammer maarja reizen gaat niet altijd over rozen.

Toen hadden we ineens nog een kleine 2 weken over.. Wat te doen?!
Idd een ander ticket boeken en gewoon Sulawesi ook nog even gaan verkennen. Zo gezegd, zo gedaan. We zijn naar Makassar gevlogen en hebben daar 2 dagen de omgeving bekeken en door de harde regen gelopen, want ook hier is het regenseizoen begonnen. En het kan hier nog veel harder regenen dan in Nederland hoor, maar vaak wel korter dus dat scheelt. Weer even een Nederlands fort bekeken, deze keer met de naam Rotterdam. Voor de rest is Makassar niet echt een leuke stad. En aangezien wij de Banda Islands hadden gemist wilden we nu wel een ander mooi strand bekijken natuurlijk. Dus in de bus gestapt naar Puntai Bira, een heel klein dorpje (eerder een straat met een paar huisjes en warungs (wegrestaurants) aan zee. En man o man, wat was dit mooi. Ook hier eigenlijk geen toeristen, geen mens op het strand behalve wij, vissen en wat verdwaalde krabben en kleine zeesterren. Wat een zwaar leven!! We sliepen in een simpel houten hutje op een bergje zodat je de perfecte panorama zonsopgang/ondergang etc had. Hier hebben wij 3 dagen op witte verlaten strandjes gelegen alsof wij de enige mensen waren. Je kon er alleen met eb komen dus als je iets te laat terug liep was je aan het wadlopen tot je heupen.. Maar wat hebben wij hier genoten.. Zon, zee, strand en in de avond een heerlijk biertje, lime juice en ouwehoeren met de eigenaar van het guesthouse. Maar na 3 dagen kwam ook de regen ons hier opzoeken dus na een laatste panorama view sessie weer snel de bus terug genomen naar Makassar! Hier weer in het vliegtuig gestapt naar Jakarta. In Jakarta eigenlijk zeer weinig gedaan, en dat beviel best goed. Naar de bioscoop geweest, een over de top shoppingmall bezocht,
naar de vlooienmarkt geweest, met Myrte gegeten, biertjes op het dakterras van het hostel gedronken, buikpijn pannenkoeken gegeten, Myrte haar werk bezocht, beetje poolen, dvd'tje kijken en afscheid nemen van Indonesië!!

Onze laatste mie/nasi goreng gegeten, Myrte een dikke knuffel gegeven (toch best leuk om je nichtje zo vaak te zien haha)en snachts naar het vliegveld vertrokken. Na 18 uur aangekomen is Auckland, toch iets verder
dan we eerst dachten haha.. Na 2 nachten doorhalen aangekomen in Auckland en wonder boven wonder zonder problemen door de douane. Zelfs met onze medicijnen, koekjes en schelpen haha. De bus gepakt naar het centrum waar we een hostel geregeld hadden. Slapen nu voor het eerst in een dorm met 8 anderen en betalen 2 keer zoveel als een privé kamer in Indonesië. De keerzijde van de medaille maar voor de rest lopen we al de hele dag met een grote glimlach rond.. Deze is alleen maar groter geworden aangezien we ook meteen een mooie auto hebben gevonden!! Het enige wat nu nog mist is een goeie naam voor ons witte huis op wielen, dus iemand nog ideeën?!! Morgen de papieren regelen en dan letterlijk en figuurlijk ons nieuwe avontuur tegemoet rijden..

Hele dikke knuffel voor iedereen en veel plezier met Sinterklaas!! En kom maar op met de namen voor onze bolide!!

• 02 December 2013 - 08:26

Hanna:

TJONG!! Zitten jullie gewoon in Nieuw-Zeeland, hoe VET!!!!!! Erg he dat prijs verschil hahaha, maar goed, zeker de moeite waard!! En super chill dat jullie een auto hebben gekocht, kun je mooi alles doen wat je wilt!
    En Indonesië klinkt/klonk ook heerlijk! Geniet ervan jongens :) X

• 02 December 2013 - 08:27

Rita:

Lieve Naomi en Ko,

Geweldig had ik niet zien aankomen maar dit is helemaal jullie ding.
    Dus auto gekocht?ik wil foto,s zien.
    Heel veel plezier en geniet.

Dikke kus Rita

• 02 December 2013 - 08:43

Sabine:

Jeeeej, Nieuw-Zeeland!! Zooo nice dat jullie daar nu zijn! Stiekem wist ik natuurlijk al dat jullie gingen.. Hihi. Ik herinner me nog je Whatsapp-loze reizen Nanoe, maar dit bevalt me toch beter ;-)
    Ik ben heel erg benieuwd naar jullie adventures daar en natuurlijk ook naar jullie waggie! (Ben even inspiratieloos wat een naam betreft, dus dat laat ik aan de anderen over..)

Geniet, geniet, geniet! ♡

PS. Als jullie terug zijn wil ik op surfles bij jullie! Kijken of ik ook zo'n natuurtalent ben! :P

• 02 December 2013 - 09:36

Marjolein:

Lieverds....dat klinkt allemaal wel heel erg goed! Wij vertrekken de 29ste naar Jakarta, om Myrte te knuffelen en daarna Java....Bali....??? te ontdekken. Heel veel zin in. Jullie nu in NZ: super leuk en weer een heel ander avontuur met en in jullie "konao". Goeie reis verder.
    Liefs Marjolein

• 02 December 2013 - 10:12

Rebecca:

WAUWWWWWW!!!! Wat een mooie bolide!!! Luxe wagen hoor!! Die moet idd een schone naam hebben!! Ik moet zeggen vind de optie van Marjolein erg goed!! KoNao!! Zo leuk om ff wat foto's te zien bij jullie verhalen!! Jullie zien er goed uit!! Geniet en heel veel succes in NZ!!
    Kus Rebec

• 02 December 2013 - 12:15

Jeroen:

Mooie avonturen! Heel veel plezier daar!

• 02 December 2013 - 12:35

Adeline:

Echt super gaaf dat jullie daar nu zijn, en wat een leuke foto's!!
    Na al die leuke verhalen van jullie zou ik er bijna zelf zin in krijgen....bijna he;)!!! hihi
    Geniet er lekker van samen!!!

XXX Liefssss Adeline

• 02 December 2013 - 13:34

Roos:

lieve Ko en Naomi,
    wat super leuk om weer wat van jullie te lezen!
    had niet verwacht dat jullie daar nu zouden zijn maar
    wat ontzettend gaaf! en wat een leuke foto's!
    GENIET!! kus Roos

• 02 December 2013 - 13:58

Marriet:

Hey lieverds!

Wat ongelofelijk gaaf!! Dus vandaar de mysterieuze berichtjes:-p
    Plannen zijn er om gewijzigd te worden dus ik zeg: geniaal besluit!
    Geniet ervan! Ik geniet iig van jullie mooie verhalen..
    We contacten!

Dikke kus,
    Marriet

• 02 December 2013 - 15:21

Roderick:

Super verhaal zeg!

Mooie auto ook, beter dan Yorick en Esther in NZ hadden!

• 02 December 2013 - 18:04

Otto En Gremin:

Hey wat heerlijk NZ, dat leek mij nou ook wel wat.
    Lijkt mij een prachtig land met name het zuider eiland aldus de kenners.
    Geniet ervan wij gaan hier wel gevulde speculaas, chocolade letters, marsepein, gourmet en fondue eten. Iemand moet het toch doen nu jullie daar zitten.
    En Naomi wij nemen nog wel een Alameda! Proost!
    Geniet ervan
    Groetjes de Wijmaclan

• 02 December 2013 - 18:28

ED:

Nog een mooie spreuk die helemaal past; avontuur! Een plan is eigenlijk een reserve optie!!
    Dus weg met de plannen en goed gassen in Witte Willie!
    He Roderick, weet jij of Yorick nog die reisboekjes heeft voor tips where to go? Als ik me goed herinner hield hij dat altijd erg nauwkeurig bij!
    Enjoy mopjes! Lfs

• 02 December 2013 - 21:43

Job, Jidde En Henk:

Gaaaaaaaaaaaffffff!!!
    Hoe leuk dat jullie in NZ zijn!! Geniet er maar lekker van!
    Jullie schrijven leuk!! Ook in NL een blog bijhouden haha!

Dikke kus van ons

• 04 December 2013 - 07:08

Sinterklaas:

Naam voor jullie bolide: Nakomi :-)

• 04 December 2013 - 22:21

Reinhold:

hallo daar, een witte auto even een spreuk daar over, een witte daar blijf je mee zitten!!!! niet erg positief he , maar en toffe kar . een naam , de witte raaf . lijkt ook nergens op of wel ? volg jullie stukjes ademloos erg leuk om te lezen ook dit lijkt weer een mooi avontuur te worden verheug me alweer op het volgende stukje gr en maak heel veel plezier reinhold

• 06 December 2013 - 13:36

Lindy:

Klinkt goehoed! Zoveel beter dan de storm, hagel en kou waar wij in zitten ;-) Lekker blijven genieten daar!

• 06 December 2013 - 13:52

Esther En Frits:

Wauw!! Ik wordt echt jaloers van die foto's!
    Geniet van alles!
    Wij gaan komend weekend jullie B&B onveilig maken ;)

Liefs Esther en Frits

• 10 December 2013 - 22:08

Sanne:

Ohhhh gaaaf! Julie zijn gewoon in NZ. Super tof. Living the dream... Het kan niet beter. Ben benieuwd hoe jullie nieuwe racemonster rijdt. Geniet ervan. Kusss

• 18 December 2013 - 12:18

Jacqueline Van Der Putten:

Hoi lieve Ko(- geen zitvlees meer) en vriendinnetje van Ko- Naomi!!
    geweldige avonturen hebben jullie en wat zullen jullie steeds genieten en met een big smile rondlopen.
    Ko, ik zie je zo voor me, maar dan natuurlijk bruin/zwart gekleurd en niet in wit haha.
    Ik las ook dat jullie ons overlevingspakket nodig hebben gehad??
    Hier zijn we al een beetje gewend op de 8e maar we denken veel aan onze broeder KO.
    Veel plezier nog met je vriendinnetje en fijne Kerst en Oud&Nieuw!!