Bali, Gili & the big Gunung Rinjani - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Ko en Naomi - WaarBenJij.nu Bali, Gili & the big Gunung Rinjani - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Ko en Naomi - WaarBenJij.nu

Bali, Gili & the big Gunung Rinjani

Door: Ko & Naomi

Blijf op de hoogte en volg Ko en Naomi

05 November 2013 | Indonesië, Mataram

Lieve allemaal,

Het is wel weer tijd voor een nieuwe update dachten wij!! Deze keer vanaf het mooie Lombok.. Na ons laatste verhaaltje zijn we naar Bali gevlogen om daar de eerste paar dagen in Kuta te verblijven,
het Salou voor Australiërs. Hier hebben we 2 dagen een scooter gehuurd en heerlijk de omgeving verkend. Mooie verlaten strandjes gevonden,
heerlijke lokale eettentjes ontdekt en vooral veel verkeerd gereden haha.
Ook hebben we even goed kennis gemaakt met de lokale politie!! Die wilden graag een bonus en dus hielden ze alle toeristen aan vanwege het missen van een motorrijbewijs?! en kon je kiezen uit of betalen of voor de rechter komen.. Natuurlijk onzin maar toch netjes betaald en weer verder
gereden, met aantekening zodat we niet nog een keer zouden hoeven te betalen..

Na Kuta was Ubud aan de beurt. In een woord: Heerlijkheid!! Dit stadje staat bekend om zijn rust, yoga, meditatie en perfecte homestays.. En dat hebben wij geweten ook. Zaten bij een super leuk gezin waar we elke ochtend een super lekker ontbijt voorgeschoteld kregen en werden helemaal zen van de vibe die daar is. Naomi is een yoga outfit gaan scoren zodat ze meteen aan de power yoga kon.. Geweldig, super leuk maar wat ontzettend zwaar. Toch iets moeilijker en vooral warmer dan in Nederland haha.. Maar zeker de moeite waard. Daarna zijn we samen aan de meditatie gegaan haha.. Erg leuk en leerzaam maar we hadden toch wat moeite met de concentratie.. Dus het bij 1 meditatie sessie gehouden en de volgende ochtend om 7 uur gezamenlijk aan de yoga gegaan. Ko z'n eerste ervaring en we moeten toegeven dat het toch wel een erg soepele jongen is hoor. Alleen de overdreven uitademingen en geluiden werkten iets te veel op zijn lach spieren maar voor de rest was Ko onder de indruk. Toen het tijd was om de omgeving te gaan verkennen heeft Naomi Ko
een dagje ingeruild voor de wc. Ook best gezellig om daar eens wat tijd mee door te brengen en te knuffelen... Ko heeft dus netjes weer z'n werk outfit aangetrokken en Naomi kon z'n gekregen overlevingspakket goed gebruiken. Dus bedankt collega's!!

Niet te lang bij deze klachten stil gestaan want we hadden een leuk weekend voor de boeg. 3 Dagen met Myrte in Canggu chillen.. Dus de auto in en naar het vliegveld waar Myrte al op ons stond te wachten.
Canggu was heerlijk. Myrte had eindelijk geen drukte van Jakarta om zich heen en heeft heerlijk gesurft. En wij waren beide erg onder de indruk!! Voor de rest hebben we vooral genoten van het strand, het zwembad,
Ko en Myrt van lekker eten en biertjes en Naomi van soep en water.. Jammie!! De laatste dag hadden de dames wat last van Burning Sensation.. Factor 30 is miss toch handig en niet altijd waterproof ;) Nadat we zondagavond Myrt weer op het vliegveld hadden gezet hebben wij een kort nachtje gemaakt zodat we om 5 uur de bus/boot konden pakken
naar de Gili Islands!! Dit zijn 3 kleine eilandjes tussen Bali en Lombok in. Hier zijn auto's & motoren verboden dus het is er erg rustig. Het nationale vervoer is hier paard en wagen! Ko heeft hier een fiets gehuurd en als echte Hollander op t heetst van de dag het eiland over gefietst en Naomi is de onderwater wereld gaan verkennen.. WOW!! Na al die jaren duiken heeft mevrouw dan eindelijk schildpadden gezien. JEEH.. wat super.
En dan niet zomaar schildpadden, 4 hele grote (1 meter zonder kop/poten). En 3 haaien :)!! Een groot vreugde dansje is dus gedaan op 20 meter diepte. Na deze activiteiten waren we toch wat moe dus weer de boot in en op naar Gili Meno, het rustigste eiland van de 3. Hier is
echt eigenlijk helemaal niks te doen dus dat hebben we dan ook gedaan. Niks! Op het strand liggen, banana pancake eten, banana juice drinken, noodles eten, kollonisten spelen, mentos eten (ja Sanne, Naomi heeft de
verslaving weer te pakken) bintang drinken en lezen.. Wie wordt daar nou niet blij van. Wij iig wel!! Maar het derde eiland moest natuurlijk ook verkend worden, Gili Air. Hier naartoe gevaren en middags eigenlijk heel
impulsief een tour geboekt zodat we na 20 uur alweer op de boot naar Lombok zaten.

Dit omdat we niet zomaar een tour hebben geboekt, maar een tour naar de Gunung Rinjani! De grote vulkaan van Lombok. We zaten er al 5 dagen naar de staren aangezien hij zichtbaar is vanaf de eilanden en ach..
Hoe moeilijk kan het zijn dachten wij haha.. We hebben onze Teva's en we zijn toch best wel sportief. Naief als we waren. S' ochtends om 7 uur met de boot naar Lombok vertrokken waarna we met de bus naar het begin van de berg werden gereden. Hier gewacht op 2 anderen en ondertussen bergschoenen geleend van de gids want zonder was toch wel iets te moeilijk. De andere 2 waren wat te laat dus om 11 uur konden we eindelijk beginnen aan de klim. Tjah, jeetje.. Het was niet rustig beginnen hoor!
Nee meteen volle bak omhoog in de warme bossen. Zweet stond meteen overal en na een klein uur waren we pas bij het begin van de route!!
Damm.. Dit wordt toch iets moeilijker dan we dachten. Aangezien we ook laat waren begonnen en het wel echt dikke 7 uur lopen was naar het eerste overnachtigs punt hadden we ook niet echt veel tijd om uit te rusten. Want de hoger je kwam hoe moeilijker het werd en om dat in het donker te doen.. uuhh nee! Maar naar mate we hoger kwamen, hoe meer we gingen zweten, hoe moeilijker onze benen mee wilden werken maar hoe mooier het ook werd. op een gegeven moment waren we door de wolken aan het lopen. Na 7 uur en al ver boven de wolken bereikten we het eindpunt voor dag 1, 2650 meter. Wat ontzettend mooi. We stonden boven op de vulkaan en keken zo de krater in! Het enige wat je ziet is bergen, wolken en de mooiste zonsondergang ooit. We waren meteen de tocht ernaartoe vergeten en helemaal blij dat we dit toch maar even gedaan hadden, uber trots op onszelf! S'avonds een heerlijke maaltijd gehad en om 9 uur ons tentje ingegaan want de volgende dag stond er weer een grote tocht op ons te wachten. Het was super koud in de tent en toen we eindelijk bijna in slaap vielen begon het te stormen. Man o man, wat een wind zeg. De tent vloog alle kanten op en bleef alleen staan door ons gewicht maar het was toch best eng. Deze storm ging de hele nacht door en toen we om 6 uur weer op moesten hadden we nog steeds niet geslapen. Er waren meer groepen op de top en sommige tenten waren gewoon kapot gewaaid en veel groepen zijn dan ook meteen weer vertrokken omdat het niet verantwoord was om verder te gaan. Onze groep is nog tot 8 uur gebleven in de hoop dat de wind zou gaan zakken maar we werden gewoon nog steeds van de berg af gewaaid en dat was toch wel iets te gevaarlijk. We hebben toen de keuze gemaakt om toch maar de tour af te breken en terug naar beneden te gaan.. Erg jammer maar het was niet verantwoord om verder omhoog te gaan tot 3724 meter en daar dan nog een nacht te blijven.. Dus wij weer naar beneden gelopen, iets wat ook nog best moeilijk blijkt te zijn haha.. Maar dit hebben we wel in een recordtijd van 5 uur gedaan dus best trots op onszelf. Ook al hebben we het eindpunt niet gezien, we zijn super trots op onszelf en blij met wat we hebben gezien. Op dit moment bevinden we ons in Kuta, Lombok waar we ons lichaam even 2 dagen rust gunnen.
We hebben toch best een beetje spierpijn haha.. Hierna zijn we van plan de boottocht van Lombok naar Flores te gaan doen. Een 4 daagse tour langs verlaten eilandjes. Waarna we de laatste paar weken van Indonesië op de Molukken zullen gaan spenderen..

We genieten dus nog ontzettend. Af en toe missen we thuis wel maar samen hebben we het zo leuk dat jullie ons de komende weken nog niet terug zien!!

Liefs

• 05 November 2013 - 07:16

Henrieke, Job En Jidde:

Haaj nakomi,
    Wat een leuk verslag weer!! 7u een berg op lopen??!! Knap hoor! Bij het denken eraan krijg ik al spierpijn ;) Wel slim dat jullie gestopt zijn...eng hoor die harde wind!
    Fijn dat jullie het zo leuk hebben samen!
    Geniet lekker verder,
    Dikke kus van ons

• 05 November 2013 - 07:35

Esther En Frits:

Hee stelletje sportievelingen!!

Wat een tocht zeg, lijkt me erg zwaar zo op t heetst van de dag.
    En wat cool van de zeeschildpadden en de haaien (die laatste zijn Frits zijn grote angst met snorkelen en duiken ;) )
    We zagen Ko al zitten aan de Bali Daily, even de koersen checken??
    Jullie zien er erg goed uit op de foto's, heerijk bruin en relaxed!!
    Hier heeft het herfstweer haar intrede gedaan :( :(

Geniet ervan!!

Liefs Frits en Esther

• 05 November 2013 - 08:06

Jeroen:

Geen bugs meer? Ik zat me er al weer helemaal op te verheugen!

• 05 November 2013 - 08:16

Rita :

Lieve Naomi en Ko,

Ik hoef niet te vragen of jullie genieten.Naomi ik zie je big smile voor me toen jij je eerste schildpad zag.Helemaal top jou duik kon niet meer stuk.
    Wat een geweldige tocht naar de vulkaan.
    Mooie fotot,s
    Blijf genieten.

Dikke kus Rita

• 05 November 2013 - 09:58

Annie , Weet Je Nog Wel?de Moeder Van Linda:

toevallig gisteren je moeder getroffen in surh veen en over jullie prachtige reis gesproken.
    als ik nu jullie verslag lees, ben ik gewoon jaloers. wat zien jullie veel , prachtig en blijf vooral genieten!!!
    doei,annie

• 05 November 2013 - 14:34

Rebecca:

Ik wordt spontaan verliefd op jullie als ik jullie gezamenlijke foto's zie!!! Jullie stralen!!! Heerlijk om jullie verhaal te lezen! Doe veel ideeën op!!

Hele dikke kus

• 05 November 2013 - 21:14

Sanne:

Hi lieve ko en Naomi,

Wat een heerlijk verhaal weer. Ik zie jullie ook al helemaal zitten als jullie dat verhaal typen. Als dat met net zoveel lol gaat als dat wij dat deden dan zit dat wel goed. Jullie zijn echt goed bezig geweest... Ook ik Ben heel trots op jullie. Weet ik ook waar ik volgende keer naar toe moet op reis, neem ik mijn zware bergschoenen niet nog een keer voor niks mee. Wat een toch hebben jullie gemaakt zeg!! Gelukkig pakken jullie ook af en toe de rust... Belangrijk!

Nou geniet ervan! En p.s. mentos rules haha

Kussss Jasper en Sanne

• 06 November 2013 - 07:14

Marriet:

Hey!

Duiken, yoga, mediteren, vulkaantje beklimmen;-).....wat heerlijk allemaal!
    En dan die foto's erbij :-) Erg leuk om te zien en ook jullie samen inderdaad..

Ik geniet van jullie verhalen en af en toe droom ik even mee want zoals Esther al zegt.. het is weer lekker herfst hier ;-)

Enjoy...wacht met smart op nieuwe verhalen.

Dikke kus en knuffel

• 06 November 2013 - 13:47

Reinhold:

hallo toppertjes,

prachtig verhaal ,schrok wel van die foto met die helm !! hij stond je goed Naomi ,ko ook trouwens haha maar jullie missen ons nog niet maar wij jullie wel hoor , maar het is vol te houden dus dat komt goed. verder heel veel plezier nog gr reinhold

• 06 November 2013 - 16:11

Aad:

Dag schattekes,

Wat een leuk verhaal en wat een mooie foto's, jullie zien dr goed uit!
    Beetje jammer dat jullie ons maar af en toe missen....!
    Een klein beetje (erg) beledigd hierdoor;)!
    Geniet er lekker van en doe voorzichtig!

Liefssss

• 06 November 2013 - 19:53

Inez:

Wauw, weer een superleuk verhaal en mooie foto's hoor!
    Hier echt een beetje jaloers ;)

Lekker verder genieten en benieuwd naar jullie volgende avonturen!

Lfs

• 07 November 2013 - 09:43

Hanna:

Jeej leuk om weer iets te horen, was al erg benieuwd naar jullie avonturen.
    Klinkt zoooo super!! Jammer van de tour...... Maarja, jullie hebben al vet veel mooie dingen gezien en meegemaakt. Ben benieuwd naar het volgende verhaal!! X

• 12 November 2013 - 20:11

Elly:

Hey skatties,
    Zooo, in 5 uur terug de berg af.....zeker wind mee:-)
    En echte helmpjes op Bali, lekker warm he?!
    Leuke verhalen, veel plezier verder en zet de bloemetjes maar lekker buiten.
    Liefs Elly

• 14 November 2013 - 10:02

Roel:

Lieverds wat een heerlijke avonturen!! Wel verstandig dat jullie de tour afgebroken hebben, het moet wel leuk blijven natuurlijk. En als ik het verhaal over de Gili´s en duiken zo lees wil ik ook weer terug.... :). Geniet er volop van en veel plezier bij jullie volgende avonturen!!! xx